هوش مصنوعی و ظهور آن در سیستم بانکداری

 

در سال­های اخیر، هوش مصنوعی(AI) در صنعت بانکداری بیشتر از موارد دیگر اثرگذار بوده است. AI برای سازمان­دهی عملکردها در بانک بطور فزاینده­ای حیاتی شده است. تصویر زیر  دلایل پذیرش گسترده­ی AI را در بانکداری و خدمات مالی نشان می­دهد.

هوش مصنوعی چندین کاربرد در صنعت بانکداری دارد.

در اینجا پنج کاربرد کلیدی هوش مصنوعی را که انقلابی  در صنعت بانکداری  در ۵ سال آینده ایجاد خواهد کرد را  بیان می­کنیم.

  • تشخیص الگوی AML

سیستم ضد پول­شویی(AML) به مجموعه­ای از روش­ها، قوانین ایجاد شده برای  متوقف ساختن درآمد حاصل از اقدامات غیرقانونی اشاره دارد. در بیشتر موارد، پول­شویان اقدامات خود را از طریق یک سری اقدامات پنهان می­کنند، و اینگونه بنظر می­رسد که پولی که از منابع غیر قانونی و یا منابع  غیراخلاقی می­آید، از منابع قانونی است. بسیاری از بانک­های بزرگ در سرتاسرجهان از سیستم­های مبتنی بر هوش مصنوعی که در برابر الگوهای ضدپول­شویی قوی و هوشمند هستند، استفاده می­کنند. در سالهای آینده، با توجه به نوآوری­های مدام و پیشرفته،  این سیستم­ها دقیق­تر و سریعتر خواهند شد.


  • ربات­های گپ(chat bots)

ربات­های گپ، سیستم ­های چت خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که، چت­های انسانی را بدون دخالت انسان شبیه­ سازی می­کنند. این ربات­ها با تشخیص چهارچوب و احساسات در متن چت با کاربر انسانی فعالیت می­کنند و مناسب ­ترین پاسخ را به آنها می­دهند. با گذشت زمان، این ربات­های چت، حجم زیادی از داده را برای رفتار و عادت­های کاربر جمع­­ آوری می­کنند و رفتاری از کاربر را که به سازگاری با نیازها و رفتارهای کاربر کمک می­کند را یاد می­گیرد. ربات­های چت در حال حاظر در صنعت بانکداری  بطور گسترده­ برای ایجاد انقلابی در مدیریت ارتباط با مشتری در سطوح شخصی استفاده می­شوند. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد تا یک دستیار مجازی بنام”اریکا(Erica)” را به مشتریان ارائه دهد که از هوش مصنوعی برای ارائه ­ی پیشنهاداتی از طریق تلفن همراه استفاده خواهد کرد که امور مالی را بهبود می­بخشد

  • تجارت الگوریتمی

بسیاری از صندوق­های سرمایه­ گذاری در سرتاسرجهان، از سیستم­های بسیار پیشرفته برای توس عه­ی مدل­های هوش مصنوعی استفاده می­کنند که با دریافت ورودی از چندین منبع مختلف در بازارهای مالی یادگیری انجام می­شود و درمورد سرمایه گذاری تصمیم ­گیری را انجام می­دهند. گزارش­ها ادعا دارند که بیشتر از ۷۰درصد از معاملات امروزی توسط سیستمهای هوش مصنوعی خودکار انجام می­شود. بسیاری از این صندوق­های بزرگ، استراتژی­های مختلفی را برای معاملات پرتکرار(HFTs) را بمحض اینکه فرصت­های تجاری را براساس ورودی­ها شناسایی کنند، دنبال می­کنند.

  • تشخیص تقلب

تشخیص تقلب یکی از زمینه­ هایی است که در ارائه ­ی نتایح دقیق و عالی با مداخله ­ی هوش مصنوعی، بشدت ارتقا یافته است. این بخش یکی از بخش­های کلیدی در سیستم بانکداری است که سیستم­های هوش مصنوعی در آن برتری دارند. شروع اجرای موفقیت آمیز تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها در صنعت بانکداری، یک سیستم ارزیابی تقلب  FICO Falcon است که جهت گسترش یک سیستم هوشمند پیشرفته براساس شبکه­ های عصبی است  که انتظار میرود در سال­های آینده رشد بیشتری داشته باشد.

  • پیشنهادات برای مشتریان

موتورهای پیشنهادی، بخش­های کلیدی هوش مصنوعی در بخش بانکداری است. این بخش براساس استفاده از دیتا از گذشته درباره­ ی کاربران و یا خدمات مختلف از بانک مانند کارت اعتباری، استراتژی­های سرمایه­ گذاری، وجوه، و غیره جهت بهترین پیشنهاد به کابر براساس میزان سابقه ­ی کاربر است. موتورهای پیشنهادی بسیار موفق بوده و یکی از مولفه­ های کلیدی در رشد درآمد است. این روند اخیرا توسط بانک­های بزرگ انجام شده است. با داده­های بزرگ و محاسبات سریع، ماشین­ آلات با الگوریتم­های هوش مصنوعی دقیق برای ایفای نقش مهم در چگونگی پیشنهادات در بخش بانکداری ایجاد شده­ اند.

 

اولین کانال آموزش رایگان دروس مربوط به رشته ی مهندسی پزشکی

لینک کانال

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *